1. CALL UP- Initial voice contact between a facility and an aircraft, using the identification of the unit being called and the unit initiating the call.
활용) 입으로 하는 최초 교신
Pilot : 수색 Tower Univ 32, over
ATC : Univ 32, 수색 tower , Good morning
이런 상황을 상대방의 이름을 불러 Call up이 이루어 졌다. Communication이 이루어 졌다. 즉, radio communication is established
Tip) established
1) 통신이 이루어진 것
2) 항로에 올라탄 것(on course)
2. Cancel Altitude Restriction
활용) 이전에 주었던 고도의 제한을 무시해도 좋습니다
3. Cancel approach clearance : 접근 인가 취소/ Cancel take off clearance : 이륙인가취소
4. Caution wake turbulence : 항적 후류 주의 (Wing tip vortex로 인한)
Tip) 항적 후류 : 대형 항공기가 비행하는 항적으로 따라 발행하는 Wing tip vortex로 인해 후류에 의해서 발생하는 난기류
Wake turbulence를 크게 만드는 요인 : heavy, slow, clean, left or right quartering tail wind.(45도 배풍)
5. Change to my frequency ABC.DE
활용) 관제사는 몇 개의 주파수를 가지고 있다. 현 사용 주파수의 감도가 떨어졌을 때 다른 주파수를 사용할수 있다, ABC.DE 주파수로 옮겨요
ATC : Attention all aircraft, change to my frequency ABC.DE
Pilot : With you - 주파수 옮겼음 : position reporting 할 필요 없이 그냥 with you 라고만 한다
6. Change squawk to ABCD
활용) Squawk을 ABCD로 바꾸어라 전치사 to를 숫자 2로 오해하지 말 것 주의!!!
Tip) squawk = transponder = X-ponder
Transponder에서 사용 할 수 있는 숫자 : 0000 ~ 7777 까지 (0~7까지만 사용가능)
Menu - OFF, SBY, TST, ON, ALT
SBY - Standby 지상에서 설정해 놓는다
On - (ON 이후는 공중에서만 사용) 이륙 직후에 설정 할 것 Mode A
ALT - Mode A + Mode C
MODE A : 이름표 (On), MODE C : 자동 고도 보고 장치(Altitude)
More) Stop altitude squawk : Mode C에 문제가 있으므로 Mode A로 바꾸어라 즉 Switch를 ALT→ON
Caution) change squawk to ABCD에서 to를 숫자 2로 오해할 수 있다
활용) 계기접근절차가 장애물 등으로 인해 RWY방향이 36만 가능한 상황에서 바람이 배풍으로 불면 접근은 RWY 36로 Minimum까지 내려가고 착륙은 RWY 18로 해야 할 때
ATC : Univ 32, cleared ILS RWY 36 Approach , Circle to RWY 18
8. Clearance delivery : delivery - 독립적인 주파수를 이용
9. Clearance on request : 비행계획서는 접수되었고 Clearance는 현재 Processing 중이다 기다려
10. Clearance void if not off by (time) (= Clearance void time )
활용) (time) 내로 떠라 그렇지 않으면 clearance가 취소된다. 우리나라에서는 잘 쓰이지 않는다 공항마다 Tower가 다 있으므로 허나 미국과 같이 Tower가 없는 공항이 많은 국가의 Tower 없는 공항에서 전화로 인가를 받음
11. CLEARED AS FILED- Means the aircraft is cleared to proceed in accordance with the route of flight filed in the flight plan. This clearance does not include the altitude, DP, or DP Transition.
활용) 비행계획서를 제출한 대로 인가합니다.
(cf) Runway in use = Active Runway, Duty Runway
Frequency in use, NOTAM in effect
12. CLEARED (Type of) APPROACH- ATC authorization for an aircraft to execute a specific instrument approach procedure to an airport; e.g., "Cleared ILS Runway Three Six Approach."
활용) 접근하는 공항에서 특정 접근 절차를 인가합니다.
ATC : Cleared for ILS DME RWY 16R approach
Tip) ATC : Univ 32, expect ILS DME RWY 16R approach - ILS DME 차트를 꺼내서 ILS DME 접근 준비해라
expect : 준비하라
13. CLEARED (FOR) APPROACH- ATC authorization for an aircraft to execute any standard or special instrument approach procedure for that airport. Normally, an aircraft will be cleared for a specific instrument approach procedure.
활용) 우리나라에서는 듣기 쉽지 않음, 외국에서 들을 수 있음 아침의 첫 비행, 밤늦은 비행시 - (한가한 공항에서) 조종사 뜻대로 approach 해라
14. CLEARED FOR TAKEOFF- ATC authorization for an aircraft to depart. It is predicated on known traffic and known physical airport conditions. - 이륙을 허가 합니다
15. CLEARED TO LAND- ATC authorization for an aircraft to land. It is predicated on known traffic and known physical airport conditions. - 착륙을 허가 합니다
16. CLEARED FOR THE OPTION- ATC authorization for an aircraft to make a touch-and-go, low approach, missed approach, stop and go, or full stop landing at the discretion of the pilot. It is normally used in training so that an instructor can evaluate a student's performance under changing situations.
활용) 임의접근을 허가 해줄게, 반드시 조종사가 요청(Option approach)해야지 가능. (한가한 장주에서) 장주 내에서 조종사가 하고 싶은 것을 마음대로 할 수 있음. (Low Approach, Touch and Go, Stop and Go, Full Stop, missed approach)
17. Climb and maintain XXXX : 상승 후 XXXX 유지
18. CLIMB TO VFR- ATC authorization for an aircraft to climb to VFR conditions within Class B, C, D, and E surface areas when the only weather limitation is restricted visibility. The aircraft must remain clear of clouds while climbing to VFR.
활용) Special VFR을 요청했을 때, 관제사가 가능한 빨리 VFR 고도로 올라가라
Special VFR : (1 at a time) 관제사가 신뢰가 가는 조종사, 비행기가 이륙 후에 VFR이 가능하다고 확인이 되었을 때 조종사의 요청하에 관제사가 허가
Tip) SPECIAL VFR CONDITIONS- Meteorological conditions that are less than those required for basic VFR flight in Class B, C, D, or E surface areas and in which some aircraft are permitted flight under visual flight rules. - 관제권 및 정고권내에서 계기비행기상상태 이하의 시상상태로 VFR비행이 허가된 기상항태. 비행시정 1,500m 이상으로 구름에 떨어져 비행할수 있으며 또한 조종사가 지표 또는 수면을 계속 눈으로 보고 확인할 수 있어야 한다
19. Climb VFR (지정고도)
활용) IFR상황에서 주변에 Traffic이 많고 시정이 좋으니 알아서 지정고도까지 VMC(Visual meteorological conditions-시계비행기상상태) 유지하고 올라가시오 이후에 Seperation 하겠다.
20. CLOSED TRAFFIC = Circuit(ICAO) - Successive operations involving takeoffs and landings or low approaches where the aircraft does not exit the traffic pattern.
활용) Closed traffic pattern의 약자, 장주비행만 하겠소.
21. CLUTTER- In radar operations, clutter refers to the reception and visual display of radar returns caused by precipitation, chaff, terrain, numerous aircraft targets, or other phenomena. Such returns may limit or preclude ATC from providing services based on radar.
활용) 아날로그 타입 스코프에서 디스플레이에 나타나는 것
Ground Clutter(지세) - 빔이 산에 맡고 오면 고정되어있는 지형으로 확인
Tip) MTI- (See MOVING TARGET INDICATOR.) 지형 등의 Ground clutter 상쇄시켜 움직이는 비행기의 식별을 도와줌.
Tip) CHAFF- Thin, narrow metallic reflectors of various lengths and frequency responses, used to reflect radar energy. These reflectors when dropped from aircraft and allowed to drift downward result in large targets on the radar display. - 레이더 방해용 금속편
22. CODES- The number assigned to a particular multiple pulse reply signal transmitted by a transponder. (See DISCRETE CODE.)
활용) MODE A의 4096(8X8X8X8)개의 CODES
MODE C : Transponder의 고도 시현시 - Pressure altitude기준으로 표시
ATC의 Scope에 MODE C Reading - 인코딩되어 실제고도가 표시
More)
ATC : say altitude (ATC scope 에 2,500 시현시)
1) 조종사가 실수로 고도가 잘못되었는 지 확인
2) Transponder 오류인지 확인하기 위해서
Pilot : 3,000
즉, Transponder 오류라면 (일반적으로 300ft이상 차이나면)
ATC : stop altitude mode C - Function Swich를 ALT → on : MODE A만 작동
Tip) STOP ALTITUDE SQUAWK - Used by ATC to inform an aircraft to turn-off the automatic altitude reporting feature of its transponder. It is issued when the verbally reported altitude varies 300 feet or more from the automatic altitude report. (See ALTITUDE READOUT.) (See TRANSPONDER.)
Stop = turn off
More)
MODE A에서 알아야할 내용
VFR Frequency : 1200
한국의 경우 : 1200 대신에 12뒤에 callsign을 붙인다 e.g 1232(유병선교수님)
Emergency Frequency
high jacking : 7500
Communication Failure : 7600
Emergency : Engine failure 같이 - 7700
Frequency 수정시 주의사항
e.g. 2700 → 7100으로 수정시 첫 자리먼저 바꾸는 것이 아니라 두 번째 자리부터 바꾸어서 7700이 순간적으로라도 뜨지 않게 한다.
활용) Airway에서 IFR로 비행장에 계기 접근시
ATC : Univ 32. Clear ILS RWY 36 for approach, Report Commence
Pilot : (Candy를 지나며 때) XX Approach. Univ 32 Leaving Candy
24. COMPASS ROSE- A circle, graduated in degrees, printed on some charts or marked on the ground at an airport. It is used as a reference to either true or magnetic direction.
활용) 장주에 Compass Ross가 있는 이유 : 계기의 정확성을 확인, Position reporting 지점이 될 수도 있다.
25. COMPASS LOCATOR : 조그만 파워의 NDB로서 ILS의 Outermaker나 middle marker 쪽에 설치됨
활용) 의무 보고 지점, 필수 보고지점, Airway chart에서 solid triangle로 표시된 fix에 오면 반드시 보고해야한다
27. CONTACT-
a. Establish communication with (followed by the name of the facility and, if appropriate, the frequency to be used).
b. A flight condition wherein the pilot ascertains the attitude of his/her aircraft and navigates by visual reference to the surface.
(See CONTACT APPROACH.) (See RADAR CONTACT.)
28. CONTACT APPROACH- An approach wherein an aircraft on an IFR flight plan, having an air traffic control authorization, operating clear of clouds with at least 1 mile flight visibility and a reasonable expectation of continuing to the destination airport in those conditions, may deviate from the instrument approach procedure and proceed to the destination airport by visual reference to the surface. This approach will only be authorized when requested by the pilot and the reported ground visibility at the destination airport is at least 1 statute mile.
활용) 조건 : IFR Flight plan으로 접근 중에 Operating clear of clouds와 적어도 1mile visibility에서 가능 조종사가 요청을 해야 한다.(기상조건이 마치 SVFR과 비슷), 구름으로부터 벗어나고 있으며 비행시정이 최소한 1mile의 기상조건과 목적지 공항까지 계속 비행할 수 있다는 조건에서 계기 비행접근절차대신 지면의 시각참고를 이용하여 목적지까지 비행할 수 있는 IFR비행계획
(cf) Visual Approach : IFR에서 기상이 좋을 때.
VISUAL APPROACH- An approach conducted on an instrument flight rules (IFR) flight plan which authorizes the pilot to proceed visually and clear of clouds to the airport. The pilot must, at all times, have either the airport or the preceding aircraft in sight. This approach must be authorized and under the control of the appropriate air traffic control facility. Reported weather at the airport must be ceiling at or above 1,000 feet and visibility of 3 miles or greater.
29. CORRECTION- An error has been made in the transmission and the correct version follows.
활용)
Pilot : (Full stop 해야 하는 상황에서) 수색Tower Univ 32, Turning base Touch and go
Pilot : 수색Tower Univ 32, Turning base Touch and go, Correction Full stop
30. Cross (fix) at (altitude) : Cross (choco) at (5000) - choco를 5000으로 통과 하세요
31. Cross (fix) at or above (altitude) - fix를 5000이상으로 통과하세요
32. Cross (fix) at or below (altitude) - fix를 5000이하로 통과하세요
Tip) at or above/below 는 연음시켜 발음
FIX : 두 RADIAL의 교차점 등 Reference Point
33. CRUISE- Used in an ATC clearance to authorize a pilot to conduct flight at any altitude from the minimum IFR altitude up to and including the altitude specified in the clearance. The pilot may level off at any intermediate altitude within this block of airspace. Climb/descent within the block is to be made at the discretion of the pilot. However, once the pilot starts descent and verbally reports leaving an altitude in the block, he/she may not return to that altitude without additional ATC clearance. Further, it is approval for the pilot to proceed to and make an approach at destination airport and can be used in conjunction with:
a. An airport clearance limit at locations with a standard/special instrument approach procedure. The CFRs require that if an instrument letdown to an airport is necessary, the pilot shall make the letdown in accordance with a standard/special instrument approach procedure for that airport, or
(See INSTRUMENT APPROACH PROCEDURE.)
활용) 비행 허용고도를 정해주는 것이 아니라 고도를 Block으로 정해줌, 인가된 고도와 minimum IFR Alititude 사이에서 상승/강하를 자유롭게 할 수 있다. Block를 벗어날 때 인가, 들어올 때 인가가 필요
ATC : Uni. 32 Cruise 10,000 : IFR고도와 10,000 사이에서는 자유롭게 선택하여 쓸 수 있다.
(cf) Climb and Maintain XXXX : 상승해서 XXXX 고도만 유지 하세요
Tip) IFR 고도 관련
MOCA (Minimum Obstruction Clearance Altitude) : Radio를 켰을 때 Signal을 잡을 수 있는 고도
MEA (Minimum Enroute Altitude) : MOCA + Airway 전 구간에서 NAV Signal을 잡을 수 있는 고도
MCA (Minimum Crossing Altitude) : 해당 FIX를 일정 고도로 통과 (도착 전부터 상승해야 한다.)
MRA (Minimum Reception Altitude) : 해당 Airway에 있는 Fix를 ID내는 데에 있어 Off Course 로부터의 NAVAID로부터 항로상의 Fix ID를 내기 위한 최저고도
MAA (Maximum Authorized Altitude) : 주파수 혼선을 방지하여 VOR Signal을 받을 수 있는 최대고도
(cf) 국내에서는 모든 VOR이 다른 주파수를 사용한다. → MAA 존재 X
MHA (Minimum Holding Altitude) : Radio Communication, Radio Signal, Clear of Obstacle
MVA (Minimum Vectoring Altitude) : 관제사가 Vectoring할 때 안전을 위한 최저고도 (조종사는 몰라)
MSA (Minimum Safe/Sector Altitude) : NAVAID 기준 반경 25mile 이내 장애물로부터 1000ft 이상 Clear 한 최저고도. Emergency에 사용
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