본문 바로가기
ATC 용어집

ATC 용어집 (n)

by 하늘이_ 2017. 12. 27.

1. NEGATIVE- "No," or "permission not granted," or "that is not correct."

(cf) ↔ affirmative

2. NEGATIVE CONTACT- Used by pilots to inform ATC that:

a. Previously issued traffic is not in sight. It may be followed by the pilot's request for the controller to provide assistance in avoiding the traffic.

b. They were unable to contact ATC on a particular frequency.

(cf) ↔ contact (눈으로나 레이더로나 포착 되었을 때, communication established)

보았다 못 보았다 라는 의미 : In sight = have in sight = talio = contact

3. NIGHT- The time between the end of evening civil twilight and the beginning of morning civil twilight, as published in the American Air Almanac, converted to local time.

활용) EECT(End of Evening Civil twilight : EENT) ~ BMCT(Beginning of Morning Civil Twilight : BMNT) : 으로 해상에서는 Civil 대신 Nautical을 사용한다.

국내에서는 보통 기상청의 일출, 일몰시간을 참조 한다.

태양의 Center가 수평선이나 지평선 밑으로 6도정도 내려가거나 올라가 있을 때를 기준을 삼는다, Why ? 6도가 기준인 이유 : 지상에서 일몰, 일출과 공중에서의 일몰 일출의 시간이 다르기 때문

4. No delay expected : 이곳이 한가하니 예상되는 지연이 없음,

활용) ATC : No delay expected - 아무 생각 없이 들어와도 된다. 이 공항 한가하니까. 곧 다음 절차로 들어갈 것이니 chart준비하라는 의미가 내포.

5. NO GYRO APPROACH- A radar approach/vector provided in case of a malfunctioning gyro-compass or directional gyro. Instead of providing the pilot with headings to be flown, the controller observes the radar track and issues control instructions "turn right/left" or "stop turn" as appropriate.

활용) Directional Gyro가 고장났을 때 관제사가 항공기를 활주로로 유도해주는 것, Partial Panel(계기를 부분적으로만 사용 : 계기고장, 가림)로 비행을 할 때 관제사유도에 의한 Approach

(cf) PAR(Precision Approach Radar) : Course guidance, Glide path

6. NUMEROUS TARGETS VICINITY (LOCATION)- A traffic advisory issued by ATC to advise pilots that targets on the radar scope are too numerous to issue individually.

활용) 관제사가 traffic advice를 줌에 있어 항적이 너무 많을 때 하는 말이므로 이때 조종사는 충돌등을 주의 해야 한다

Tip) Traffic Advisory : 고도정보(상대고도를 주기도 한다), 부가정보(항공기 위치, 대수, 기종)

관제사가 알 수 있는 것은 항공기의 track뿐 항공기의 Heading을 알지는 못한다

관제사가 1시위치에 항공기가 있음을 ①, ②의 상황에서 제시한다면 ②경우의 조종사가 WCA를 준 상황이기 때문에 조종사는 1시위치뿐만 아니라 그 이상도 볼 수 있어야 한다. ①, ②모두의 경우에서 상대 항공기가 고속기의 경우에는 이미 1시 위치에서 지나갔을 수도 있으므로 1시 위치 뿐아니라 그 이상도 볼 수 있어야 한다.

'ATC 용어집' 카테고리의 다른 글

ATC 용어집 (p)  (0) 2017.12.27
ATC 용어집 (o)  (0) 2017.12.27
ATC 용어집 (m)  (0) 2017.12.27
ATC 용어집 (l)  (0) 2017.12.27
ATC 용어집 (k)  (0) 2017.12.27