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ATC 용어집

ATC 용어집 (h)

by 하늘이_ 2017. 12. 27.

1. Hand Off

활용)

1) 관제권 이양

SEL, OSN, KUZ, KWA로 Approach가 Sector를 나누어서 관제시 지역을 넘어갈 때 다음 관제사에게 비행기의 관제권을 Approach끼리 이양함. Hand off이전에 Known traffic으로 만들기 위한 물밑 작업이 이루어져야 한다. IFR은 필수, VFR의 경우는 요청시에만 가능하다.

1] 대내 이양 : 동일 sector 내에서 다른 주파수만 옮길 때

2] 대외 이양 : 다른 Sector로의 옮길 때

Tip) KNOWN TRAFFIC- With respect to ATC clearances, means aircraft whose altitude, position, and intentions are known to ATC. : Known traffic이 되야 관제 서비스를 받을수 있다.

2) 두 손 두발 다 놓고 비행하는 상태 (Hand off flight)

2. HAVE NUMBERS- Used by pilots to inform ATC that they have received runway, wind, and altimeter information only.

활용) 활주로번호, Wind정보(direction, speed), 고도계수정치의 정보를 알고 있을 때, 조종사가 타 비행기와 Tower의 Communication을 듣게 되어 정보를 알고 있는 경우 초기에 먼저 말하여 관제사를 돕는다.

(Call up시 = Initial contact 시)

PiloT : 수색Tower, Univ 32. Over 김포대교, Inbound for landing, have numbers

(cf) Have information ( )

3. Have information ( ) (= with information ( ) )

활용) 초기 contact 시, ATIS 정보를 알고 있다.

Tip) AUTOMATIC TERMINAL INFORMATION SERVICE- The continuous broadcast of recorded noncontrol information in selected terminal areas. Its purpose is to improve controller effectiveness and to relieve frequency congestion by automating the repetitive transmission of essential but routine information; e.g., "Los Angeles information Alfa. One three zero zero Coordinated Universal Time. Weather, measured ceiling two thousand overcast, visibility three, haze, smoke, temperature seven one, dew point five seven, wind two five zero at five, altimeter two niner niner six. I-L-S Runway Two Five Left approach in use, Runway Two Five Right closed, advise you have Alfa."

4. Hold = Stop

5. Hold Short (of Runway) : (VFR) ready for take off 에 대한 ATC의 대답

6. Hold / Holding Procedure : 계기비행에서 자세히 설명

7. Hold for Release (= wait for release) : ATC not ready , (IFR) ready for take off 에 대한 ATC의 대답

HOLD FOR RELEASE(=wait for release) - Used by ATC to delay an aircraft for traffic management reasons; i.e., weather, traffic volume, etc. Hold for release instructions (including departure delay information) are used to inform a pilot or a controller (either directly or through an authorized relay) that an IFR departure clearance is not valid until a release time or additional instructions have been received.

활용)

(Clearance 받았고 taxi, run up도 마친 상황에서)

Pilot : Tower, Univ 32, ready for take off

ATC : Univ 32 Hold for release - 현재 IFR traffic이 가득차 있으므로 기다려

→ IFR 상황인 것을 예상할 수 있다

(cf) VFR 상황

Pilot : Tower, Univ 32, ready for take off

ATC : 세가지 중 한가지를 말할수 있음

① Cleared for take off ; 이륙

② hold short (of runway) : Holding line 앞(활주로 앞)에서 hold

③ (taxi into) Position And hold : 이륙 position(활주로 내)에서 hold

8. Hold for Wake Turbulence

활용) (IFR) Wake turbulence가 있으니 기다려라, VFR에서의 hold short of runway와 비슷

Tip) Wake Turbulence(앞쪽 참조)

9. How Do You Hear Me? = How Do You Read?

활용) 하루 맨 첫 비행에서 관제탑이나 비행기에서 radio check 할 때 쓰는 말

Pilot / ATC : (callsign) radio check, How do you hear me?

잘들려 : Loud and Clear / 군에서는 LC -Limer Charlie

Loud - Volume , Clear - quality(감도)

5 × 5 five by (잘 들리면) 라고 말하기도 함

4 × 4 four by

3 × 3 three by 이상이면 좋은 상태라고 봄

안 들릴 때 : your radio sometimes cut up/your radio very weak/your radio may garble

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